Prekių krepšelis

The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Vitamino D trūkumas

Vitamino D trūkumas

Vitaminas D padeda reguliuoti kalcio ir fosforo kiekį organizme. Šios medžiagos yra svarbios kaulų, dantų ir raumenų sveikatai. Vitamino D trūkumas gali sukelti kaulų deformacijas, tokias kaip rachitas vaikams ir kaulų skausmą, kurį sukelia būklė vadinama osteomaliacija, suaugusiems.

Vitamino D trūkumas gali atsirasti, jei žmogus nesuvartoja pakankamai vitamino D, per mažai praleidžia laiko saulės spinduliuose. Žmogui taip pat gali trūkti vitamino D, jei organizmas negali absorbuoti arba paversti jo aktyvia forma kepenyse ir inkstuose.

  • Skirtingai nuo kitų vitaminų, vitaminas D veikia kaip hormonas. Dauguma organizmo ląstelių, įskaitant ir imuninės sistemos, turi šio vitamino receptorių;
  • Organizmas jį gamina iš cholesterolio, kai odą veikia saulės spinduliai;
  • Vitamino D yra kai kuriuose maisto produktuose, pvz., riebiose žuvyse, tačiau labai sudėtinga jo gauti vien tik iš maisto produktų;
  • Vitamino D trūkumas yra labai dažnas. Skaičiuojama, kad visame pasaulyje ne mažiau kaip milijardui žmonių trūksta šio vitamino.

Per mažas vitamino D kiekis gali sukelti daugybę problemų, ypač susijusių su kaulais ir raumenimis.

VITAMINO D TRŪKUMO PRIEŽASTYS

Maždaug nuo kovo pabaigos/balandžio pradžios iki rugsėjo pabaigos dauguma žmonių turi galimybę gauti visą reikalingą vitamino D kiekį natūraliai, nes vitaminas D pasigamina saulės spinduliams veikiant odą. Tačiau nuo spalio iki kovo pradžios negauname pakankamai saulės spindulių, todėl didžiajai daliai žmonių šiuo laikotarpiu trūksta vitamino D.

Tiksliai nežinoma kiek laiko reikia praleisti saulėje norint, kad pasigamintų toks kiekis vitamino D, kuris patenkintų organizmo poreikius.  Taip yra todėl, kad yra keletas veiksnių, kurie gali turėti tam įtakos. Pavyzdžiui, odos spalva (tamsesnės odos žmonėms reikia daugiau laiko praleisti saulėje, kad gautų tiek pat vitamino D, kiek šviesesnės odos žmonės) arba odos plotas, kuris buvo veikiamas saulės.

Vitamino D trūkumas gali atsirasti, kai žmogus:

  • Praleidžia per mažai laiko ultravioletiniuose saulės spinduliuose;
  • Nesuvartoja pakankamai vitamino D.

Žmonės, kurie nevalgo žuvies, kiaušinių, mėsos produktų – susiduria su didesne vitamino D trūkumo rizika.

Kiti žmonės, kuriems yra didesnė vitamino D trūkumo rizika:

  • Sergantys uždegimine žarnyno liga (opinis kolitas, Krono liga) ar kitomis ligomis, kurios sutrikdo normalų riebalų virškinimą. Vitaminas D yra riebaluose tirpus vitaminas, kuris priklauso nuo žarnyno gebėjimo absorbuoti maistinius riebalus;
  • Inkstų problemos. Su amžiumi žmonių inkstams sudėtingiau paversti vitaminą D aktyvia forma, todėl padidėja vitamino D trūkumo rizika;
  • Antsvorio turintiems žmonėms įprastai būna mažesnis vitamino D kiekis kraujyje. Vitaminas D kaupiasi pertekliniame riebalų audinyje, tačiau prireikus organizmas negali jo lengvai panaudoti. Todėl norint pasiekti optimalų vitamino D kiekį kraujyje antsvorio turintiems žmonėms gali prireikti didesnių vitamino D papildų dozių. Ir atvirkščiai, vitamino D kiekis kraujyje didėja, kai antsvorio turintis žmogus meta svorį;
  • Žmonės, kuriems buvo atlikta skrandžio apylankos (mažinimo) operacija. Jos metu įprastai pašalinama viršutinė plonosios žarnos dalis, kurioje absorbuojamas vitaminas D.

VITAMINO D TRŪKUMO SIMPTOMAI

Vitamino D trūkumas gali nesukelti jokių simptomų arba gali užtrukti kelerius metus, kol simptomai taps pastebimi. Tačiau trūkumas gali padidinti ilgalaikių sveikatos problemų riziką.

Laikui bėgant mažas vitamino D kiekis gali sukelti:

  • Osteoporozę: kaulai tampa reti ir trapūs. Pirmasis požymis gali būti dėl nedidelių traumų lengvai lūžtantys kaulai. Tai dažnai paveikia vyresnio amžiaus žmones;
  • Osteomaliaciją: silpnų ir suminkštėjusių kaulų būklė suaugusiems, kurią galima gydyti padidinat vitamino D kiekį organizme. Tai skirtinga būklė nuo osteoporozės, kai kaulai tampa reti (akyti) ir trapūs, o būklė yra negrįžtama;
  • Rachitą: kūdikių ir vaikų būklė išsivystanti dėl kaulinio audinio nesukietėjimo.

Mokslininkai tiria ar dėl per mažo vitamino D kiekio gali atsirasti kitų simptomų ar būklių, tokių kaip depresija, kaulų skausmas, silpnumas ir kt.

VITAMINO D ŠALTINIAI MAISTE

Vitamino D yra kai kuriuose maisto produktuose, tiesa tokių produktų yra labai nedaug:

  • Riebios žuvys. Tokios kaip lašiša, sardinės, silkė ir skumbrė;
  • Raudona mėsa;
  • Kepenys;
  • Kiaušinių tryniai;
  • Vitaminu D praturtinti maisto produktai. Pvz., pusryčių dribsniai.

Kitas vitamino D šaltinis yra maisto papildai.

AR TURĖČIAU VARTOTI VITAMINO D PAPILDUS?

Rudenį ir žiemą vitaminą D reikia gauti su maistu, nes saulė nėra pakankamai stipri, kad organizmas galėtų pasigaminti jo veikiamas saulės spindulių.

Bet kadangi labai sudėtinga gauti pakankamai vitamino D vien tik iš maisto produktų (visiems, įskaitant nėščias ir krūtimi maitinančias moteris), kiekvienas turėtų apsvarstyti galimybę rudenį ir žiemą reguliariai vartoti vitamino D papildus.

Maždaug nuo kovo pabaigos/balandžio pradžios iki rugsėjo pabaigos dauguma žmonių gali visą reikalingą vitamino D kiekį gauti natūraliai, reguliariai praleisdami šiek tiek laiko saulės spinduliuose ir laikydamiesi subalansuotos mitybos. Šiais mėnesiais vitamino D papildų galima nevartoti.

Daugiau apie vitaminą D skaitykite čia.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / PayPal / Paysera