Prekių krepšelis

The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Druskos mažinimas

Sumažinus suvartojamos druskos kiekį 1 gramu per dieną, gali sumažėti širdies ligų ir insulto rizika

Kinijoje suvartojama daugiausia druskos visame pasaulyje. Per didelis druskos suvartojimas gali sukelti sveikatos problemų, pavyzdžiui, insultą ir širdies priepuolį. Mokslininkai analizavo, kiek žmonės turėtų sumažinti kasdien suvartojamos druskos kiekį, kad sumažėtų širdies ir kraujagyslių ligų rizika. Išvados rodo, kad sumažinus druskos suvartojimą 1 gramu per dieną būtų galima išgelbėti milijonus gyvybių.

Kinijos vyriausybė yra parengusi planą “Sveika Kinija 2030”, kuriame daugiausia dėmesio skiriama piliečių sveikatos gerinimui ir su mitybos įpročiais susijusių mirčių mažinimui. Viena iš sričių, kurią vyriausybė nori pagerinti, yra druskos vartojimas.

Remiantis nauju tyrimu, paskelbtu žurnale „BMJ Nutrition Prevention & Health“, kompiuteriniai modeliai rodo, kad sumažinus druskos suvartojimą vos 1 gramu per dieną, iki 2030 m. būtų galima išvengti 9 mln. širdies ligų atvejų ir išgelbėti 4 mln. gyvybių.

TRUMPI FAKTAI APIE DRUSKĄ

Druska, dar vadinama natrio chloridu, yra būtina mitybos dalis. Druska natūraliai randama kai kuriuose maisto produktuose, pavyzdžiui, pupelėse ir piene, o maisto gamintojai jos dažnai deda į perdirbtus maisto produktus.

Šis mineralas svarbus dėl daugelio priežasčių, įskaitant tai, kad padeda subalansuoti skysčių kiekį organizme.

Pasak Harvardo visuomenės sveikatos mokyklos, „žmogaus organizmui reikia nedidelio kiekio natrio, kad galėtų perduoti nervinius impulsus, susitraukti ir atsipalaiduoti raumenys bei palaikyti tinkamą vandens ir mineralų pusiausvyrą“.

Nors organizmui reikia tam tikro druskos kiekio būtinoms funkcijoms atlikti, svarbiausia yra saikingumas.

Pagal amerikiečių mitybos rekomendacijas 14 metų ir vyresni žmonės kasdien turėtų suvartoti 2300 mg natrio. Vartojant per daug druskos gali kilti sveikatos problemų, tokių kaip inkstų akmenys, padidėjęs kraujospūdis ir širdies ligos.

Dr. Ernstas von Schwarzas, sertifikuotas kardiologas iš Los Andželo, paaiškino per didelio druskos kiekio vartojimo poveikį. „Druskos vartojimas apskritai siejamas su hipertenzija ir padidėjusiais širdies ir kraujagyslių rizikos veiksniais, kurie savo ruožtu lemia aterosklerozę, širdies ligas ir mirtį nuo širdies ir kraujagyslių ligų, kurios yra pagrindinė mirties priežastis pasaulyje“, – komentavo daktaras von Schwarzas.

DRUSKOS TYRIMO IŠVADOS

Tyrimui vadovavo daktarė Monique Tan iš Londono Karalienės Marijos universiteto. Dr. M. Tan ir jos kolegos tyrėjai, naudodami kompiuterinį modeliavimą, nustatė, kiek reikia sumažinti druskos kiekį, kad Kinijos gyventojai pajustų didelę naudą sveikatai.

Tyrimo autorių teigimu, Kinijos gyventojai per dieną suvartoja apie 11 g druskos, t. y. daugiau nei du kartus daugiau, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija.

Autoriai mini, kad širdies ir kraujagyslių ligos Kinijoje sudaro 40 proc. visų mirčių. Kadangi per didelis druskos kiekis gali sukelti širdies sutrikimų, savo modeliams jie pasinaudojo kitų širdies tyrimų duomenimis.

Svarbiausia autoriams buvo modeliavimo duomenys, kurie patvirtino sistolinio kraujospūdžio (SKS), t. y. viršutinio kraujospūdžio rodmens skaičiaus, mažinimą. Šie duomenys yra svarbūs, nes padidėjęs sistolinis kraujospūdis siejamas su padidėjusiu širdies sutrikimų skaičiumi, o per didelis suvartojamos druskos kiekis gali padidinti SKS.

„Kurdami savo modelį, iš atsitiktinių imčių tyrimų ir populiacijos tyrimo metaregresijos paėmėme druskos kiekio mažinimo poveikį SKS, o SKS poveikį širdies ir kraujagyslių ligų rizikai – iš jungtinių kohortinių tyrimų“, – rašo autoriai.

Tyrimo modeliavimas parodė, kad druskos suvartojimo sumažinimas 1 g gali sumažinti išeminės širdies ligos riziką 4 %, o insulto riziką – 6 %.

Autoriai teigia, kad jei žmonės iki 2030 m. išlaikytų tokį 1 g sumažintą suvartojamos druskos kiekį, būtų galima išvengti 9 mln. širdies ir kraujagyslių ligų atvejų. Jie apskaičiavo, kad 4 mln. iš šių atvejų būtų mirtini, taigi 1 g druskos kiekio sumažinimas iki 2030 m. Kinijoje galėtų išgelbėti 4 mln. gyvybių.

„Įrodymai, kad druskos kiekio mažinimas Kinijoje duoda didelę naudą, yra nuoseklūs ir įtikinami. Pasiekus ir palaikant gyventojų druskos kiekio mažinimą Kinijoje būtų galima išvengti milijonų nereikalingų širdies ir kraujagyslių ligų atvejų ir mirčių. Atsižvelgiant į Kinijos gyventojų skaičių, tai būtų labai naudinga ir pasaulio sveikatai“, – rašo autoriai.

Sumažinus druskos suvartojimą galima ne tik sumažinti širdies ir kraujagyslių ligų ir mirčių skaičių, bet ir sumažinti sveikatos priežiūros sistemai tenkančią įtampą.

TYRIMO APRIBOJIMAI

Autoriai pažymėjo, kad jų tyrimas turėjo trūkumų: kompiuteriniai modeliai negalėjo atsižvelgti į visus galimus teigiamus pokyčius sveikatai, susijusius su 1 g druskos mažinimo planu.

Pavyzdžiui, autoriai atkreipė dėmesį į ryšį tarp didesnio suvartojamos druskos kiekio ir padidėjusio kraujospūdžio. Jie rašė, kad sumažinus suvartojamos druskos kiekį taip pat turėtų sumažėti „su senėjimu susijęs kraujospūdžio didėjimas“, tačiau jų kompiuteriniai modeliai negalėjo to kiekybiškai įvertinti.

Dr. Ričardas Raitas (Richard Wright), Providence Saint John’s sveikatos centro Santa Monikoje, Kalifornijoje, kardiologas, pakomentavo tyrimo išvadas ir paminėjo tyrimo trūkumus, kuriuos jis įžvelgė.

„Tai intriguojanti analizė, tačiau išvadas reikia vertinti kritiškai“, – sakė daktaras Ričardas Raitas.

„Dalis jų tyrimo problemų yra tai, kad jie naudoja duomenis, sukauptus vos per kelias druskos ribojimo savaites, ir tariamą tokio ribojimo teigiamą poveikį išplečia iki to, ko galima būtų tikėtis vėlesniais metais“, – sakė Dr. Raitas. „Iš tikrųjų tokia analizė, kaip pateikta jų dokumente, yra spekuliatyvi ir gali būti tikro poveikio prognozė, tačiau eksperimentų, kurie tikrai įrodytų, kad druskos kiekio mažinimas sumažina širdies ir kraujagyslių ligų skaičių, neįmanoma atlikti su žmonėmis.“

PASAULIO SVEIKATOS ORGANIZACIJOS REKOMENDACIJOS

Pasaulio sveikatos organizacija teigia, kad apribojus druskos suvartojimą iki mažiau nei 5 g per parą (tai atitinka mažesnį nei 2 g natrio suvartojimą per parą), sumažėja hipertenzijos, širdies ligų ir insulto rizika suaugusiems.

Daugybė žmonių vartoja per daug natrio per druską ir nepakankamą kalio kiekį. Didelis natrio vartojimas ir nepakankamas kalio vartojimas skatina aukštą kraujospūdį, o tai savo ruožtu padidina širdies ligų ir insulto riziką.

Sumažinus druskos kiekį iki rekomenduojamo mažesnio nei 5 g per parą lygio, kasmet būtų išvengta 1,7 milijono mirčių (pasaulio mastu).

Žmonės dažnai nežino apie suvartojamos druskos kiekį. Daugelyje šalių daugiausia druskos gaunama iš perdirbtų maisto produktų arba iš maisto produktų, dažnai vartojamų dideliais kiekiais (pvz., duonos). Druska taip pat dedama į maisto produktus gaminimo metu arba vartojimo metu.

Druskos suvartojimą galima sumažinti:

  • Ribojant druskos ir daug natrio turinčių pagardų (pvz., sultinio kubelių) kiekį gaminimo metu;
  • Ribojant sūrių užkandžių vartojimą;
  • Renkantis produktus su mažesniu natrio kiekiu.

Kai kurie maisto produktų gamintojai peržiūri savo receptus, kad sumažintų natrio kiekį produktuose, todėl verta patikrinti maisto produktų etiketes ir sužinoti kiek druskos yra gaminyje.

Kalis gali sušvelninti neigiamą padidėjusio natrio vartojimo poveikį kraujospūdžiui. Kalio suvartojimą galima padidinti vartojant šviežius vaisius ir daržoves.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / Grynais