The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Ilgai gyventi

Norite gyventi iki 90 metų ir ilgiau? Labai svarbu išlaikyti stabilų kūno svorį

Nors žmogaus ilgaamžiškumas turi viršutinę ribą (seniausias patikimai užfiksuotas amžius yra 122 metų sulaukusi prancūzė Jeanne Calment), yra keletas dalykų, kurie gali turėti įtakos tam, kaip ilgai gyvensime.

Mokslininkai teigia, kad į šią lygtį gali būti įtraukti genai, aplinka, atsparumas ir paprasčiausia sėkmė. Be to, dabar paaiškėjo, kad svorio pokyčiai vėlesniame amžiuje taip pat gali būti svarbūs.

Naujame tyrime, paskelbtame žurnale „Journal of Gerontology“, teigiama, kad vyresnės nei 60 metų amžiaus moterys, kurios išlaikė stabilų svorį, dažniau sulaukdavo to, ką autoriai vadina išskirtiniu ilgaamžiškumu.

Pasak autorių, išskirtinis ilgaamžiškumas apibrėžiamas kaip gyvenimas iki 90 metų ar vyresnio amžiaus.

Tyrimo metu stabilus svoris buvo laikomas tokiu, kai svoris svyruoja mažiau nei 5 % nuo pradinio svorio.

SVORIO POKYČIŲ IR ILGAAMŽIŠKUMO RYŠIO TYRIMAS

Kalifornijos universiteto San Diege mokslininkai atliko tyrimą, kuriam vadovavo kelių institucijų mokslininkai, ir tyrė, kaip vyresnio amžiaus moterų svorio pokyčiai veikia jų tikimybę gyventi ilgiau.

Iš viso tyrime dalyvavo 54 437 moterys, kurios buvo įtrauktos į Moterų sveikatos iniciatyvą (WHI). WHI – tai ilgalaikis JAV nacionalinis tyrimas, kurio tikslas – nustatyti būdus, kaip užkirsti kelią pagrindinėms vyresnio amžiaus moterų mirties ir neįgalumo priežastims, įskaitant širdies ligas, krūties ir storosios žarnos vėžį bei osteoporozę.

Tyrimo metu 30 647 moterys (56 proc.) sulaukė bent 90 metų.

Komanda išnagrinėjo duomenis, siekdama išsiaiškinti, ar yra kokių nors sąsajų tarp svorio pokyčių, taip pat šių pokyčių tikslingumo ir to, ar moterys sulaukė 90, 95 ir 100 metų.

Moterų svoris buvo matuojamas tyrimo pradžioje, trečiaisiais ir dešimtaisiais metais.

Jei svoris, palyginti su pradiniu, sumažėjo 5 % ar daugiau, buvo laikoma, kad svoris sumažėjo. Jei svoris padidėdavo 5 % ar daugiau, jos buvo laikomos priaugusiomis svorio. Jei nė viena iš šių krypčių nepasikeitė bent 5 %, buvo laikoma, kad jų svoris yra stabilus.

Moterų taip pat buvo prašoma pranešti, ar jų svorio mažėjimas trečiaisiais metais buvo sąmoningas.

Atlikus analizę nustatyta, kad stabilaus svorio išlaikymas buvo susijęs su ilgesne gyvenimo trukme.

Be to, vyresnio amžiaus moterų, kurios išlaikė stabilų svorį, tikimybė sulaukti vyresnio amžiaus buvo 1,2-2 kartus didesnė, palyginti su tomis, kurios neteko 5 % ar daugiau svorio.

Be to, paaiškėjo, kad svarbu, ar svoris buvo mažinamas sąmoningai. Neplanuotas svorio mažėjimas buvo labiau susijęs su mažesne tikimybe sulaukti 90 metų ar vyresnio amžiaus.

Tačiau svorio priaugimas nebuvo susijęs su išskirtiniu ilgaamžiškumu.

KODĖL STABILUS SVORIS GALI PAILGINTI GYVENIMO TRUKMĘ

Dr. Shara Cohen, „Cancer Care Parcel“ įkūrėja ir direktorė, teigė, kad šį reiškinį gali lemti keli skirtingi mechanizmai.

„Pirma, – sakė ji, – stabilus svoris gali rodyti gerai subalansuotą ir nuoseklią mitybą. Tikėtina, kad asmenys, kurie išlaiko savo svorį, dažniau laikosi mitybos režimo, užtikrinančio būtiniausias maistines medžiagas ir vengiančio ekstremalaus kalorijų suvartojimo.“

Cohen pažymėjo, kad mitybos stabilumas gali turėti teigiamą poveikį medžiagų apykaitos sveikatai, taip sumažinant lėtinių ligų riziką, o tai gali prisidėti prie ilgaamžiškumo.

Antrasis veiksnys, pasak Cohen, yra tas, kad stabilus svoris gali rodyti, jog žmogus gyvena aktyvų gyvenimo būdą.

„Reguliari fizinė veikla ne tik padeda reguliuoti svorį, bet ir stiprina širdies ir kraujagyslių sveikatą, palaiko raumenų masę ir palaiko bendrąsias organizmo funkcijas“, – aiškino ji.

„Užsiimdami fizine veikla, galite neutralizuoti su amžiumi susijusį raumenų nykimą ir medžiagų apykaitos blogėjimą, taip skatindami ilgesnį ir sveikesnį gyvenimą.“

KĄ VYRESNIO AMŽIAUS MOTERYS GALI PADARYTI, KAD IŠLAIKYTŲ STABILŲ SVORĮ

Mary Sabat, mitybos specialistė ir „Ace“ sertifikuota trenerė, patarė, kad vyresnio amžiaus moterys, siekiančios išlaikyti stabilų svorį, kad gyventų ilgiau ir sveikiau, turėtų apsvarstyti šias strategijas:

Valgyti subalansuotą maistą

Sabat siūlo valgyti visavertį maistą, įskaitant įvairius vaisius, daržoves, liesus baltymus, neskaldytus grūdus ir sveikus riebalus. Pasak jos, taip pat vertėtų vengti perdirbtų maisto produktų, saldžių užkandžių ir kaloringų gėrimų.

Reguliariai užsiimti fizine veikla

Puikiai tinka širdies ir kraujagyslių pratimai, pavyzdžiui, vaikščiojimas, plaukimas ir važinėjimas dviračiu, taip pat jėgos treniruotės. „Fiziniai pratimai padeda palaikyti raumenų masę, medžiagų apykaitą ir bendrą sveikatą“, – aiškino ji.

Kontroliuoti porcijas

„Atsižvelkite į porcijų dydį, kad išvengtumėte persivalgymo“, – sakė Sabat. „Atkreipkite dėmesį į alkio ir sotumo signalus ir venkite valgyti iš nuobodulio ar streso.“

Valdyti stresą

Lėtinis stresas gali prisidėti prie svorio didėjimo arba mažėjimo dėl hormoninių pokyčių“, – pažymėjo ji. „Kad veiksmingai valdytumėte stresą, užsiimkite atsipalaidavimo technikomis, tokiomis kaip meditacija, gilus kvėpavimas ar joga.“

Išlaikyti hidrataciją

Sabat siūlo per dieną gerti daug vandens. „Kartais troškulys gali būti supainiotas su alkiu, todėl be reikalo užkandžiaujama“, – pažymėjo ji.

Reguliariai pasitikrinti sveikatą

„Reguliari medicininė apžiūra gali padėti nustatyti bet kokias pagrindines sveikatos problemas, galinčias turėti įtakos svorio stabilumui“, – sakė Sabat. „Nedelsiant išsprendus šias problemas galima palaikyti bendrą sveikatą.“

Gerai išsimiegoti

Sabat teigė, kad svarbu teikti pirmenybę pakankamam kiekiui ramaus miego, paaiškindama, kad prastas miegas gali sutrikdyti hormonų, susijusių su apetitu ir medžiagų apykaita, veiklą.

Ieškoti socialinės paramos

„Apsupkite save palaikančiu socialiniu tinklu“, – ragino Sabat. „Dalyvaudami sveikos gyvensenos veikloje su draugais ar šeima, galite lengviau išlaikyti stabilų svorį.“

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / Grynais