The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Nepaisant „blogų“ genų, sveikas gyvenimo būdas gali prailginti gyvenimą

Ar gimėte su šeimos genais, kurie lemia trumpą gyvenimą? Paaiškėjo, kad tokie genai – tai ne mirties nuosprendis, o galimybė.

Iš tiesų, nauji atradimai rodo, kad gyvenimo būdo pokyčių derinys ir jų laikymasis gali būti vienas iš svarbiausių būdų, kaip nepasiduoti šiems „blogiems“ šeimos genams.

Balandžio pabaigoje paskelbtame tyrime, remiantis daugiau kaip 350 000 europiečių kilmės žmonių, kurie buvo stebimi vidutiniškai 13 metų, įrašais, buvo nagrinėjamas bendras gyvenimo būdo ir genetikos poveikis žmogaus gyvenimo trukmei.

Suskirstę tyrime dalyvavusius žmones į tris grupes pagal prognozuojamą gyvenimo trukmę (ilgą, vidutinę ir trumpą), mokslininkai nustatė, kad tiems, kurie turėjo didelę genetinę riziką gyventi trumpai, ankstyvos mirties rizika padidėjo 21 %, palyginti su tais, kurių genetinė rizika buvo maža, nepriklausomai nuo gyvenimo būdo. Be to, žmonių, kurių gyvenimo būdas laikomas nesveiku, ankstyvos mirties rizika padidėjo 78 %. Tačiau paaiškėjo, kad laikantis sveikos gyvensenos genetinė tikimybė pasikeitė net 62 % ir prailgino gyvenimą 5,2 metų.

OPTIMALUS KETURIŲ GYVENIMO BŪDO VEIKSNIŲ DERINYS

„Nustatėme optimalų keturių gyvenimo būdo veiksnių derinį, kuris yra naudingesnis siekiant prailginti žmogaus gyvenimo trukmę: nerūkymas, reguliarus fizinis aktyvumas, pakankama miego trukmė ir sveika mityba“, – sakė tyrimo bendraautorė, daktarė Xue Li, Džedziango universiteto Medicinos mokyklos Hangdžou mieste (Kinija) didžiųjų duomenų ir sveikatos mokslų profesorė. „Mūsų patarimas – sutelkti dėmesį į sveikų įpročių kūrimą ir jų laikymąsi, nesvarbu, ką sako jūsų genai.“

Atlikdami tyrimą mokslininkai naudojo indeksą, vadinamą poligeninės rizikos balu (PRS), kad nustatytų bendrą asmens genetinį polinkį į trumpą arba ilgą gyvenimą. Šis rodiklis apima daugybę DNR pokyčių (vadinamųjų variantų), kurie turi įtakos gyvenimo trukmei. Li teigė, kad šios priemonės naudojimas kartu su atrankine patikra ir genetinėmis konsultacijomis gali padėti žmonėms priimti pagrįstus sprendimus dėl savo sveikatos.

Tačiau gali būti sunku imituoti šį metodą; PRS ne tik nėra įprastos klinikinės praktikos dalis, bet ir genetinės konsultacijos nėra įprastai teikiamos. Be to, tyrimai, atliekami privačiose bendrovėse, gali būti brangūs. Tačiau nesijaudinkite; vis dar galite imtis daugybės veiksmų.

„Yra labai daug literatūros, kurioje nagrinėjami gyvenimo būdo ir ilgaamžiškumo bei genų ir ilgaamžiškumo klausimai, – sakė daktarė Pam Factor-Litvak, Kolumbijos universiteto Mailmano visuomenės sveikatos mokyklos Niujorke (JAV) epidemiologijos profesorė. Ji sakė, kad genų raišką gali keisti aplinkos veiksniai (pavyzdžiui, rūkymas ar mityba). Factor-Litvak taip pat paaiškino, kad sveiko senėjimo žymenims, vadinamiems telomeromis (DNR ir baltymų struktūra, atsakinga už ląstelių dalijimąsi), įtakos turi ir gyvenimo būdo veiksniai. Sveikas gyvenimo būdas ilgina telomeras ir ilgina ląstelės gyvenimą bei gebėjimą dalytis, o nesveikas gyvenimo būdas jas trumpina, todėl ląstelės miršta, o audiniai sensta.

„Kuo anksčiau pradėsite sveiką gyvenimo būdą, tuo geriau, – sakė ji.

IR VYRESNIO AMŽIAUS SUAUGUSIEJI GALI TURĖTI NAUDOS

Faktor-Litvak teigimu, tyrime naudota riba buvo 40 metų, o rezultatai parodė, kad žmonės, turintys gerus gyvenimo trukmės genus ir sveikos gyvensenos įpročius, vidutiniškai turėjo 6,69 metų ilgesnės gyvenimo trukmės tikimybę, palyginti su žmonėmis, turinčiais blogus gyvenimo trukmės genus ir nepalankius gyvenimo būdo įpročius.

Tačiau vyresnio amžiaus suaugusieji vis dar gali turėti naudos; kaip domino kaladėlės, gyvenimo būdo pokyčių poveikis sumuojasi.

Dr. William Samuel Yancy jaunesnysis, vidaus ligų gydytojas ir Djuko gyvenimo būdo ir svorio valdymo centro Durhame, Šiaurės Karolinos valstijoje (JAV), medicinos direktorius, sakė, kad gydo daug 70-80 metų amžiaus žmonių, kurie pradeda geriau jaustis ir sustiprėja, kai prideda vieną iš keturių tyrime minimų gyvenimo būdo veiksnių – sveiką mitybą.

„Jie tampa energingesni, stipresni, rečiau susižeidžia ar nukrenta. „Ir, aišku, yra tam tikros ilgalaikės naudos per kitus metus, priklausomai nuo to, kokių pokyčių jie imasi.“

Yancy taip pat sakė, kad senstant žmonės gali savo sveikatą laikyti prioritetu, o tai padeda jiems laikytis sveikesnio gyvenimo būdo.

Medicinos mokslų daktarė Selvi Radžagopal (Selvi Rajagopal), Džono Hopkinso universiteto Medicinos mokyklos docentė ir nutukimo medicinos specialistė Baltimorėje, sakė, kad ji taip pat turėjo vyresnio amžiaus pacientų, kuriems gyvenimo būdo pokyčiai buvo naudingi, ypač kalbant apie jėgos treniruotes. „Žinome, kad kritimai yra vienas iš reikšmingų ankstyvojo mirtingumo rizikos veiksnių, – sakė ji.

BLOGI ĮPROČIAI PASIREIŠKIA VIENAS SU KITU

Vienas blogas įprotis veda prie kito, kuris veda prie kito ir taip toliau.

„Tai viena iš priežasčių, kodėl keturių didžiųjų įpročių – rūkymo, fizinio aktyvumo, miego ir sveikos mitybos – derinys turi didesnį poveikį nei atskiri įpročiai“, – sakė Factor-Litvak.

Tyrimo autoriai šiuos įpročius pavadino „optimaliu gyvenimo būdo deriniu“.

Pažymėtina, kad, remiantis tyrimo rezultatais, šie keturi didieji įpročiai taip pat duoda didesnę naudą ilgesniam gyvenimui nei kiti deriniai. Tačiau lygiai taip pat, kaip ir blogi įpročiai, kartu dera ir sveiki įpročiai.

„Paprastai, kai žmonės netenka 10-15 % pradinio kūno svorio, jų judrumas ir sąnarių funkcijos labai pagerėja. Todėl jie jaučiasi labiau linkę užsiimti didesniu fiziniu aktyvumu, o tai iš tiesų turi teigiamą kaskadinį poveikį“, – sakė Radžagopal.

Problema ta, kad tik nedaugelis žmonių sugeba laikytis tokio sudėtinio sveiko gyvenimo būdo, koks buvo išbandytas šiame tyrime. „Mano žiniomis, maždaug 25 % žmonių vienu metu laikosi visų šių sveikos gyvensenos principų“, – sakė Yancy. Todėl gali būti naudinga pradėti nuo mažų žingsnių.

„Šiuolaikiniame amžiuje žmogui, turinčiam daugybę gyvenimo įsipareigojimų ir stresą keliančių veiksnių, nerealu ir netvaru daryti visus dalykus teisingai. Vietoj to pradėkite nuo kelių nedidelių, prasmingų, įgyvendinamų dalykų, kuriuos galite padaryti. Tuomet paverskite tai savo gyvenimo būdo dalimi (paprastai įpročiui susiformuoti prireikia 8-10 savaičių)“, – sakė Radžagopal.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / Grynais