Prekių krepšelis

The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Medžiagų apykaita ir amžius

Naujo tyrimo išvados apie medžiagų apykaitą ir amžių

Remiantis naujausiomis „Science“ paskelbtomis išvadomis, medžiagų apykaita pasiekia savo piką daug anksčiau gyvenime ir sulėtėja daug vėliau, nei buvo manoma iki šiol.

Prieš gilindamiesi į naujo tyrimo detales, apibrėžkime keletą terminų.

Metabolizmas yra visų cheminių procesų, leidžiančių organizmui palaikyti gyvybę, derinys. Žmonėms tai apima energijos iš maisto pavertimą energija gyvybinėms funkcijoms palaikyti, pavyzdžiui, kvėpavimui, kraujo cirkuliacijai, ląstelių dalijimuisi ir atsinaujinimui, maisto virškinimui, atliekų šalinimui.

Mažiausias energijos kiekis reikalingas šiems pagrindiniams procesams atlikti, kai žmogus nevalgo ir yra ramybės būsenoje, yra vadinamas bazine medžiagų apykaita arba BMR. BMR galima apskaičiuoti naudojant įvairias internetines skaičiuokles, kuriose atsižvelgiama į asmens ūgį, svorį, amžių ir lytį.

Bendros energijos sąnaudos (TEE) yra BMR (bazinė medžiagų apykaita) plius fizinei veiklai ir maistui virškinti (žinoma kaip mitybos termogenezė) naudojama energija.

Sėslų gyvenimo būdą propaguojantiems suaugusiems BMR sudaro apie 50% – 70% viso energijos poreikio, mitybos termogenezė – nuo 10% iki 15%, o fizinis aktyvumas – likusius 20% – 30%.

Žinome, kad tam tikri veiksniai turi įtakos energijos sąnaudoms, pvz., amžius, lytis, kūno masė, kūno sudėtis, fizinis aktyvumas ir ligos. Tačiau naujausias išsamus tyrimas, apimantis žmonių iš įvairių pasaulio šalių duomenis atskleidė įdomią informaciją apie medžiagų apykaitos pokyčius susijusius su amžiumi.

KAS DALYVAVO TYRIME?

Tyrime dalyvavo 6421 tiriamasis (64% moterų) nuo 8 dienų iki 95 metų amžiaus iš 29 pasaulio šalių.

KAS BUVO TIRIAMA?

Mokslininkai apskaičiavo TEE visiems tiriamiesiems naudodami DLW matavimo techniką (auksinis energijos sąnaudų matavimo standartas). Jie taip pat naudojo papildomus duomenų rinkinius ir matematinius modelius atsižvelgdami į kūno dydžio, amžiaus ir reprodukcinės būklės skirtumus.

Jų išvados atskleidė keturis skirtingus pakoreguotų bendrų ir bazinių energijos sąnaudų etapus per visą gyvenimo laikotarpį.

KOKIOS TYRIMO IŠVADOS?

Tyrime aprašyti šie energijos sąnaudų etapai:

Naujagimiai (nuo 1 mėnesio iki 1 metų). Naujagimių dydžiui-pritaikytos energijos sąnaudos pirmąjį gyvenimo mėnesį buvo panašios į suaugusiųjų. Energijos sąnaudos per pirmuosius metus sparčiai didėjo ir aukščiausią tašką pasiekė 0,7 metų. Tiriamieji nuo 9 iki 15 mėnesių turėjo beveik 50% didesnes dydžiui-pritaikytas energijos sąnaudas nei suaugusieji.

Vaikystė ir paauglystė (nuo 1 iki 20 metų). Nors bendros ir bazinės energijos sąnaudos paauglystėje ir toliau didėjo, dydžiui-pritaikytos energijos sąnaudos per šį laikotarpį nuolat mažėjo. Lytis neturėjo įtakos mažėjimo tempui. 20,5 metų amžiaus TEE ir BMR pasiekė suaugusiųjų lygį.

Suaugę (nuo 20 iki 60 metų). Bendros (TEE) ir bazinės (BMR) energijos sąnaudos buvo stabilios nuo 20 iki 60 metų amžiaus nepriklausomai nuo lyties. Pakoreguotos TEE ir BMR energijos sąnaudos išliko stabilios net ir nėštumo metu, o bet koks nepritaikytų energijos sąnaudų padidėjimas nėštumo metu buvo susijęs su kūno masės padidėjimu. Taškas, kai pakoreguotas TEE pradėjo mažėti, buvo 63 metai.

Vyresnis amžius (> 60 metų). Maždaug nuo 60 metų amžiaus TEE ir BMR, kartu su neriebaline ir riebaline mase pradėjo mažėti. Tačiau energijos sąnaudų sumažėjimas viršijo tą, kurio tikėtasi tik dėl sumažėjusios kūno masės. Koreguotas TEE ir BMR sumažėjo 0,7% per metus, o 90 metų ir vyresniems tiriamiesiems bendros koreguotos energijos sąnaudos buvo apie 26% mažesnės nei vidutinio amžiaus suaugusiųjų.

PAPILDOMOS TYRIMO IŠVADOS

Tyrimo autoriai domėjosi fizinio aktyvumo ir specifinio audinių metabolizmo poveikiu (idėja, kad kai kurie organai, pvz., smegenys ir kepenys sunaudoja daugiau energijos nei kiti organai ir sudaro didesnį kūno svorio procentą jaunesniems asmenims) per visą gyvenimą.

Naudodami įvairius modeliavimo scenarijus tyrėjai nustatė, kad su amžiumi susiję fizinio aktyvumo lygio pokyčiai ir specifinis audinių metabolizmas daro įtaką TEE įvairiame amžiuje; ypač padidėjęs audinių metabolizmas ankstyvame amžiuje gali būti susijęs su augimu ar vystymusi, o sumažėjusios energijos sąnaudos vėlesniame amžiuje gali atspindėti metabolizmo sumažėjimą organų lygmenyje.

KOKIAS IŠVADAS GALIME PASIDARYTI IŠ ŠIO TYRIMO?

Šis tyrimas ginčija ankstesnius įsitikinimus, kad metabolizmas glaudžiai koreliuoja su specifine organų medžiagų apykaitos veikla augimo ir vystymosi metu, t.y. kad kūdikystėje ir paauglystėje jis yra labai didelis ir palaipsniui mažėja visą suaugusiojo amžių ir senatvę. Vietoje to autoriai nustatė, kad 1-20 metų vaikų BMR buvo 30% didesnė nei būtų galima tikėtis remiantis kūno ir organų sudėtimi ir 20% mažesnė nei tikėtasi 60 metų ir vyresniems suaugusiesiems. Šie tikėtini TEE ir BMR nuokrypiai vaikystėje ir senatvėje patvirtina nuomonę, kad su amžiumi susiję medžiagų apykaitos pokyčiai gali atlikti svarbesnį vaidmenį, nei anksčiau jiems priskyrėme. Be to, rezultatai rodo, kad vidutinio amžiaus svorio padidėjimo nebegalime kaltinti dėl sulėtėjusios medžiagų apykaitos.

KĄ ASMENYS GALI PADARYTI SIEKDAMI VALDYTI SAVO SVORĮ?

Turime pripažinti, kad yra individualių medžiagų apykaitos skirtumų, kurie gali turėti įtakos svoriui ar atsakui į svorio valdymo strategijas. Tačiau tyrimo išvados nepaneigia dabartinio supratimo, kaip pasiekti ir išlaikyti sveiką svorį visą gyvenimą. Įrodymai vis dar tvirtai palaiko, kad reikia:

  • Valgyti sveiką ir subalansuotą maistą, kurio pagrindą sudaro vaisiai, daržovės, liesi baltymai ir neskaldyti grūdai;
  • Išlaikyti aktyvų gyvenimo būdą, siekiant bent 150 minučių fizinio aktyvumo per savaitę, įskaitant jėgos pratimus, siekiant padidinti ar išlaikyti liesą raumenų masę;
  • Pakankamai ilsėtis, o tai daugumai žmonių yra nuo septynių iki aštuonių valandų miego kasdien;
  • Valdyti stresą per sąmoningumą, meditaciją ar kitą atpalaiduojančią veiklą.
Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / PayPal / Paysera