Prekių krepšelis

The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Lėtinis uždegimas

Maistas ir uždegimas

Lėtinis uždegimas gali pasireikšti sergant tam tikromis ligomis, tokiomis kaip astma, reumatoidinis artritas, II tipo cukrinis diabetas, psoriazė, nutukimas.

Tyrimai rodo, kad tokiomis ligomis sergančių žmonių organizme gali būti didesnis uždegiminių žymenų kiekis. Nors daugybė veiksnių yra susiję su uždegimu, tam tikrai maisto produktai gali arba sustiprinti, arba susilpninti simptomus.

UŽDEGIMĄ SUKELIANTYS MAISTO PRODUKTAI

Daugybė įvairių maisto produktų gali pabloginti uždegimo simptomus. Tokie maisto produktai apima cukrų, transriebalus, rafinuotus angliavandenius, raudoną ar perdirbtą mėsą.

CUKRUS

Mityba, kurioje yra didelis cukraus kiekis gali paveikti lėtinį uždegimą, padidindama uždegimo žymenis kraujyje, skelbia 2018 metų sisteminga kelių tyrimų apžvalga.

Be to, kitas 2018 metų tyrimas rodo, kad per didelis cukraus vartojimas gali padidinti uždegimo žymenis vaikams ir sukelti lėtinį uždegimą. Remiantis tyrimu, kasdienis cukraus suvartojimo sumažinimas 46% buvo susietas su 11% mažesniais uždegiminių žymenų rodikliais. Tyrėjai teigia, kad sumažinus saldžių gėrimų kiekį vaikystėje, ateityje tai gali turėti naudos sveikatai.

Kitame 2018 metų straipsnyje teigiama, kad fruktozė gali sukelti ląstelių uždegimą. Perteklinė fruktozė taip pat gali padidinti riebalų kiekį aplink pilvo organus ir padidinti riebalų kiekį kepenyse.

TRANSRIEBALAI

Transriebalai gali padidinti uždegiminius žymenis ir lėtinio uždegimo riziką, dėl ko gali išsivystyti tokios ligos kaip diabetas bei širdies ir kraujagyslių ligos. Transriebalai taip pat gali padidinti mažo tankio lipoproteinų (MTL), tuo pačiu sumažindami didelio tankio lipoproteinų (DTL) kiekį. Ši kombinacija gali padidinti širdies ligų riziką.

Nors jautienos ir pieno produktuose yra nedidelis kiekis natūraliai susidarančių transriebalų, dauguma transriebalų yra pagaminama pramoniniu būdu, iš dalies hidrinant augalinį aliejų. Transriebalai maisto etiketėse gali būti nurodyti kaip hidrintas aliejus ir jų gali būti įvairiuose perdirbtuose maisto produktuose, kepiniuose, skrudintame maiste ir margarine.

OMEGA 6 RIEBIOSIOS RŪGŠTYS

Sveikam organizmo vystymuisi reikalingas tam tikras omega 6 riebiųjų rūgščių kiekis. Tačiau per didelis omega 6 riebiųjų rūgščių kiekis gali paskatinti organizmą gaminti uždegimą sukeliančias chemines medžiagas.

Majoneze ir salotų padažuose dažnai yra omega 6 riebiųjų rūgščių. Kai kuriuose aliejuose, pvz., saulėgrąžų, žemės riešutų, kukurūzų, taip pat gali būti šios medžiagos.

RAFINUOTI ANGLIAVANDENIAI

Rafinuoti angliavandeniai turi aukštą glikemijos indeksą ir gali padidinti junginių, vadinamų aukštesniais glikolizės produktais (AGE), susidarymą. O tai gali padidinti uždegimą.

Rafinuoti angliavandeniai apima baltų miltų produktus, tokius kaip:

  • Balta duona
  • Sausainiai
  • Balti ryžiai
  • Kai kurie grūdai
RAUDONA IR PERDIRBTA MĖSA

Raudonoje ir perdirbtoje mėsoje yra daug sočiųjų riebalų, kurie gali sukelti uždegimą riebaliniame audinyje.

2016 metų tyrimas rodo, kad raudona ir perdirbta mėsa yra susijusi su padidėjusiu uždegiminiu organizmo atsaku ir gali padidinti gaubtinės žarnos vėžio riziką.

KAS YRA UŽDEGIMAS?

Yra du pagrindiniai uždegimo tipai – ūminis ir lėtinis.

Ūminis uždegimas yra greitas organizmo atsakas į sužeidimus ar infekcijas, dėl kurio padidėja kraujotaka į paveiktą vietą. Baltieji kraujo kūneliai padeda atstatyti pažeistus audinius, o ūminis uždegimas paprastai sustoja, kai žaizda gyja.

Lėtinis uždegimas yra ilgalaikė būklė, kuri gali išsivystyti palaipsniui, per mėnesius ar metus. Lėtinio uždegimo priežastimis gali būti:

  • Užsitęsusi infekcija
  • Toksinių cheminių medžiagų poveikis
  • Autoimuniniai sutrikimai
  • Pasikartojantys ūminio uždegimo atvejai
  • Oksidacinis stresas organizme

Lėtinio uždegimo rizikos veiksniai yra šie:

  • Vyresnis amžius
  • Nutukimas
  • Rūkymas
  • Mažas testosterono ir estrogeno kiekis
  • Fizinis ir emocinis stresas
  • Miego sutrikimai

Perdirbtas maistas, sotieji riebalai, transriebalai bei rafinuotas cukrus gali padidinti uždegimą skatinančių molekulių riziką. Rizika didėja, jei asmuo turi antsvorio arba serga diabetu.

KAIP UŽDEGIMAS GALI PAVEIKTI SVEIKATĄ?

Pasak JAV Nacionalinio vėžio instituto, uždegimas gali sukelti DNR pažeidimus, kurie gali sukelti vėžį. Lėtinis uždegimas taip pat susijęs su uždegiminėmis žarnyno ligomis, tokiomis kaip opinis kolitas ir Krono liga, kurios gali padidinti storosios žarnos vėžio riziką.

Uždegimas dažnai nustatomas sergantiems širdies ligomis ir insultą patyrusiems žmonėms ir gali būti susijęs su arterijose besiformuojančiomis plokštelėmis.

Kitos uždegiminės būklės apima:

  • Diabetą
  • Lėtinę inkstų ligą
  • Nealkoholinę suriebėjusių kepenų ligą
  • Autoimunines būkles, tokias kaip vilkligė
  • Neurodegeneracines būkles, tokias kaip Alzheimerio liga
  • Artritą ir sąnarių būkles
  • Alergijas ir astmą
  • Lėtinę obstrukcinę plaučių ligą (LOPL)

PRIEUŠUŽDEGIMINIAI MAISTO PRODUKTAI

Uždegimas paprastai yra organizmo gijimo proceso dalis ir gali padėti kovoti su liga. Tačiau jei žmogui yra pasikartojantis ar nuolatinis žemo lygio uždegimas, kai kurie maisto produktai ir dietos gali padėti sumažinti simptomus.

MAISTAS

Maistas, kuriame yra daug perdirbtų maisto produktų ir cukraus, gali pabloginti uždegimą. Tuo tarpu sveikos mitybos režimas, kurio pagrindą sudaro šviežias maistas, pvz., daržovės ir vaisiai, gali padėti sumažinti simptomus.

Maistas, kuris gali turėti priešuždegiminį poveikį:

  • Vaisiai ir daržovės: daugelyje vaisių ir daržovių, pvz., uogose, obuoliuose, kryžmažiedėse daržovėse yra daug antioksidantų ir polifenolių, kurie gali turėti priešuždegiminį poveikį;
  • Maistinės skaidulos: didesnis maistinių skaidulų suvartojimas, gali padėti sumažinti tam tikrus uždegiminius citokinus;
  • Riebi žuvis: riebiose žuvyse yra omega 3 riebiųjų rūgščių, kurios gali padėti sumažinti uždegiminių baltymų kiekį organizme;
  • Riešutai: kai kurie riešutai gali padėti sumažinti širdies ir kraujagyslių ligų bei diabeto riziką;
  • Ciberžolė: ciberžolėje esantis kurkuminas gali padėti pagerinti uždegiminę būklę organizme.
MITYBA

Be sveikos mitybos režimo, kai kurie žmonės gali pastebėti, kad specifinės dietos turi teigiamą poveikį uždegimui.

VIDURŽEMIO JŪROS DIETA

Tyrimai rodo, kad Viduržemio jūros dieta gali turėti stiprų priešuždegiminį poveikį, apsaugantį organizmą nuo lėtinių uždegiminių ligų simptomų, tokių kaip vėžys, diabetas ir metabolinis sindromas.

Ši dieta taip pat gali padėti sumažinti uždegimo simptomus ir sumažinti poveikį širdies ir kraujagyslių sistemai.

Viduržemio jūros dieta apima:

  • Didelį augalinio maisto, įskaitant vaisius, daržoves, riešutus, sėklas, ankštinius ir alyvuogių aliejų, suvartojimą;
  • Saikingą žuvies, jūros gėrybių, jogurto, sūrio ir pieno vartojimą;
  • Mažą raudonos ir perdirbtos mėsos suvartojimą;
  • Mažą daug cukraus turinčių maisto produktų vartojimą.
DASH

Kita dieta, kuri gali padėti sumažinti uždegimo simptomus organizme yra vadinama DASH. DASH dieta yra mitybos planas sergantiems hipertenzija (angl. dietary approaches to stop hypertension).

2017 metų tyrimų apžvalga parodė, kad DASH dieta pagerino cirkuliuojančius uždegiminius biologinius žymenis suaugusiesiems ir gali padėti sumažinti uždegimą organizme.

DASH dieta riboja sočiųjų riebalų ir transriebalų, saldžių gėrimų ir saldumynų bei druskos vartojimą. Ji orientuota į šių produktų vartojimą:

  • Daržoves ir vaisius
  • Neperdirbtus grūdus
  • Neriebius pieno produktus
  • Paukštieną
  • Žuvį
  • Pupeles ir riešutus
  • Augalinius aliejus
Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / PayPal / Paysera