Prekių krepšelis

The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Kalio svarba organizmui

Kalio svarba organizmui

Kalis būtinas normaliam visų ląstelių funkcionavimui. Jis reguliuoja širdies ritmą, užtikrina tinkamą raumenų ir nervų funkciją, yra gyvybiškai svarbus baltymų sintezei ir angliavandenių apykaitai.

Prieš tūkstančius metų, kai žmonės klajojo po žemę rinkdami ir medžiodami, kalio mityboje buvo daug, o natrio – mažai. Vadinamojoje paleolitinėje mityboje kalio buvo maždaug 16 kartų daugiau nei natrio. Šiandien dauguma vakariečių su maistu gauna vos pusę rekomenduojamo kalio kiekio. Vidutiniškai vakariečių mityboje natrio yra maždaug dvigubai daugiau nei kalio, nes perdirbtuose ar paruoštuose maisto produktuose yra daug druskos, jau nekalbant apie kalio trūkumą šiuose maisto produktuose. Manoma, kad šis disbalansas, neatitinkantis žmonių vystymosi evoliucijos, yra pagrindinė aukšto kraujospūdžio, kuriuo serga vis daugiau žmonių, priežastis.

Per parą rekomenduojama suvartoti 4 700 mg kalio. Bananai dažnai įvardijami kaip geras kalio šaltinis, tačiau ir kituose vaisiuose (pavyzdžiui, abrikosuose, džiovintose slyvose ir apelsinų sultyse) bei daržovėse (pavyzdžiui, moliūguose ir bulvėse) taip pat yra šios dažnai pamirštamos maistinės medžiagos.

KALIO REIKŠMĖ AUKŠTAM KRAUJOSPŪDŽIUI

Mityba, kurios metu suvartojama daugiau kalio, gali padėti palaikyti sveiką kraujospūdį, palyginti su mityba, kurioje kalio mažai. DASH (Mitybos principai hipertenzijai stabdyti) tyrime buvo lyginami trys režimai. Standartinėje vakarietiškoje mityboje, vidutiniškai per dieną buvo suvartojamos 3,5 porcijos vaisių ir daržovių, o tai užtikrino 1 700 mg kalio per dieną. Taip pat buvo dvi lyginamosios dietos: vaisių ir daržovių gausi dieta, kurią sudarė vidutiniškai 8,5 vaisių ir daržovių porcijos per dieną, užtikrinančios 4 100 mg kalio per dieną, ir “kombinuotoji” dieta, kurią sudarė tos pačios 8,5 vaisių ir daržovių porcijos bei neriebūs pieno produktai, sumažintas cukraus ir raudonos mėsos kiekis. Žmonėms, kurių kraujospūdis buvo normalus, vaisių ir daržovių gausi mityba sumažino kraujospūdį 2,8 mm Hg (sistolinis rodmuo) ir 1,1 mm Hg (diastolinis rodmuo) daugiau nei standartinė dieta. Kombinuotoji dieta kraujospūdį sumažino 5,5 mm Hg ir 3,0 mm Hg daugiau nei standartinė dieta. Žmonėms, turintiems aukštą kraujospūdį, kombinuotoji dieta kraujospūdį sumažino dar labiau – sistolinį kraujospūdį net 11 mm Hg, o diastolinį – 5,5 mm Hg.

KALIS IR INSULTO RIZIKA

Aukštas kraujospūdis yra pagrindinis insulto rizikos veiksnys, todėl nenuostabu, kad didesnis kalio kiekis taip pat susijęs su mažesniu insulto atvejų skaičiumi. Vieno perspektyvinio tyrimo, kurio metu aštuonerius metus buvo stebima daugiau kaip 43 000 vyrų, metu nustatyta, kad vyrai, kurie su maistu vartojo daugiausiai kalio (mediana 4300 mg per dieną), 38 % rečiau patyrė insultą nei tie, kurių suvartojamo kalio mediana buvo tik 2400 mg per dieną. Tačiau panašus perspektyvinis tyrimas, kurio metu 14 metų buvo stebima daugiau kaip 85 000 moterų, parodė, kad kalio suvartojimo ir insulto rizikos ryšys yra kuklesnis. Papildomi tyrimai iš esmės patvirtino šias išvadas.

REKOMENDACIJOS

Stenkitės valgyti daugiau produktų. Didesnis kalio suvartojimas iš maisto produktų, ypač vaisių ir daržovių, gali sumažinti kraujospūdį ir širdies ligų bei insulto riziką.

Niekada nevartokite kalio papildų be gydytojo paskyrimo, nes tai gali lengvai sukelti pavojingai didelį kalio kiekį kraujyje.

Atkreipkite dėmesį į kalio kiekį druskos pakaitaluose, nes jis gali būti didelis.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / PayPal / Paysera