The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Probiotikai kas tai

Kaip pasiekti, kad probiotikai būtų kuo naudingesni

Probiotikai populiarėja visame pasaulyje, o probiotinių maisto produktų ir maisto papildų paklausa didėja. Prekybos centruose, sveiko maisto parduotuvėse ir vaistinėse gausu įvairių rūšių produktų, kurie, kaip teigiama, pasižymi teigiamu probiotikų poveikiu.

Jų šalininkai rekomenduoja juos vartoti reguliariai, tačiau kokiu pavidalu turėtumėte juos vartoti ir kiek jų iš tikrųjų reikia mūsų sveikatai, kad jų teigiamas poveikis būtų maksimalus?

KAS YRA PROBIOTIKAI IR PREBIOTIKAI?

Probiotikai – tai gyvi mikroorganizmai, kurie yra naudingi vartotojo sveikatai. Naudingus mikroorganizmus žmonės jau tūkstančius metų vartoja sveikatai gerinti, daugiausia fermentuoto maisto pavidalu.

XX a. pradžioje Nobelio medicinos premijos laureatas Elie Metchnikoffas pirmą kartą pristatė šiandien žinomą probiotikų sąvoką. Daugiausia tai bakterijos, tačiau žinoma, kad sveikatai naudingi ir kai kurie grybai, kurių yra tokiuose maisto produktuose kaip jogurtas, kefyras ar rauginti kopūstai.

Laktobakterijos ir bifidobakterijos yra plačiausiai naudojamos probiotinės bakterijos maisto ir maisto produktų pramonėje. Šios rūšys dar vadinamos pieno rūgšties bakterijomis arba acidofilinėmis padermėmis. Jos yra visuotinai pripažįstamos saugiomis, o tai reiškia, kad jų vartojimas nekelia pavojaus žmonių sveikatai.

Maisto produktuose taip pat yra prebiotikų, kurie iš esmės yra nevirškinamos augalinės skaidulos, maitinančios probiotikus ir vietinę žarnyno mikrobiotą – bakterijas, kurios paprastai gyvena žarnyne. Daug skaidulų turinčiuose maisto produktuose, įskaitant daržoves, vaisius ir pilnagrūdžius grūdus, yra prebiotikų.

KAIP JIE MUMS PADEDA?

Kaip šie probiotiniai mikroorganizmai veikia vartotojų sveikatą, vis dar nėra labai aišku. Tačiau daug tyrimų rodo, kad jie padeda vietiniams žarnyno mikroorganizmams kolonizuotis arba sėkmingai gyventi žarnyne, taip sudarydami sąlygas tinkamam virškinimo procesui ir kitoms svarbioms funkcijoms.

Pavyzdžiui, dauguma probiotikų gali slopinti „blogųjų“ mikroorganizmų, pavyzdžiui, patogeninių E. coli padermių, augimą, nes jie gali gaminti tam tikrus junginius (bakteriocinus), kurie gali naikinti ligas sukeliančias bakterijas.

Mūsų žarnyno mikrobiota atlieka daug gyvybiškai svarbių organizmo funkcijų, susijusių su imunine sistema, vitaminų B ir K gamyba ir skaidulinio maisto fermentacija. Sveikos mikroorganizmų kolonijos (milijonų bakterijų, kurios užima vietą žarnyne, kad blogosios bakterijos būtų išstumtos) yra labai svarbios sveikam gyvenimui, ir tai gali būti vienas iš būdų, kaip probiotikai padeda palaikyti sveikatą.

Probiotikai naudingi virškinamojo trakto sutrikimų, įskaitant dirgliosios žarnos sindromą, Krono ligą, pepsines opas, antibiotikų sukeltą viduriavimą, profilaktikai ir gydymui. Jie gerina laktozės (pieno cukraus) virškinimą, taip pat naudojami gydant alergines ligas, pavyzdžiui, egzemą.

Taip pat nustatyta, kad jie stiprina imuninę sistemą, mažina cholesterolio kiekį kraujo serume, gali turėti priešvėžinį poveikį ir mažinti širdies ligų riziką. Probiotikai gamina vitaminus K ir B kompleksą, įskaitant folatus, riboflaviną, tiaminą ir B12, ir veiksmingai padeda apsisaugoti nuo šlapimo ir makšties infekcijų.

IŠŠŪKIAI, SUSIJĘ SU PROBIOTIKŲ GYVYBINGUMO IŠSAUGOJIMU

Kad probiotikai būtų naudingi sveikatai, jie turi būti gyvi vartojimo metu ir tada, kai pasiekia žarnyną. Nors griežtos paros dozės nėra, paprastai rekomenduojama vienu metu suvartoti nuo vieno milijardo iki dešimties milijardų gyvų probiotikų.

Tai galima pasiekti kelis kartus per savaitę suvalgant 100-200 g probiotinio jogurto ar kito fermentuoto maisto arba vartojant probiotikų kapsules. Skirtingai nei vietiniai žarnyno mikroorganizmai, probiotikai negali ilgiau išlikti žarnyne, todėl svarbu juos vartoti reguliariai.

Probiotikai yra jautrūs ir gali būti lengvai sunaikinti perdirbant, transportuojant ir laikant produktus. Aukšta temperatūra, rūgštingumas, drėgmė ir deguonies kiekis jiems pražūtingi. Tačiau nėra griežtų reguliavimo sistemų, kurios užtikrintų jų skaičių po to, kai probiotikai iškeliauja iš gamybos įmonių.

Kadangi tai yra biologiniai organizmai, net ir geriausiomis perdirbimo, tvarkymo ir laikymo sąlygomis probiotikai laikui bėgant palaipsniui žūsta. Pavyzdžiui, šaldytuve laikomame jogurte dauguma probiotikų rekomenduojamais kiekiais gali išlikti gyvybingi iki maždaug mėnesio.

Kad gyvi probiotikai būtų naudingi sveikatai, jų turi būti vėlesnėse žarnyno dalyse, pirmiausiai storojoje ir gaubtinėje žarnose, tačiau prieš patekdami į jas, probiotikai turi pereiti skrandžio rūgštinę terpę. Skrandžio pH paprastai svyruoja nuo 2,5 iki 3,5, bet gali būti ir žemesnis nei 1 ar 2 pH.

Kai kurie fermentai, pavyzdžiui, pepsinas, taip pat gali pakenkti probiotikams, nes jų sudėtyje yra junginių, kurie gali sunaikinti bakterijas. Todėl svarbu suvartoti didesnį pradinį kiekį, kad bent dalis probiotikų galėtų ištrūkti iš šios nepalankios aplinkos ir pasiektų žarnyną.

Maisto produktų mokslininkai visame pasaulyje tiria įvairias priemones, kaip pagerinti ir palaikyti pakankamą probiotikų kiekį probiotikų produktuose.

Vienas iš veiksmingesnių metodų yra probiotikų hermetizacija, kai probiotikai uždengiami ir padengiami maistine medžiaga, pavyzdžiui, pieno išrūgų baltymais.

Įkapsuliavimas gali sumažinti probiotinių medžiagų, įskaitant rūgščias vaisių sultis maiste ir skrandžio rūgštį, poveikį probiotikams. Tačiau probiotikų apvalkalas galiausiai turi būti ištirpintas, kad jie gyvi patektų į storąją ir gaubtinę žarnas.

Tyrimai rodo, kad kapsuliuoti probiotikai gali gyventi ilgiau ir didesnis jų kiekis gali sklandžiau patekti į žarnyną.

Riebalai, esantys pieno produktuose, gali apsaugoti probiotikus jų judėjimo per žarnyną metu ir taip sumažinti skrandžio rūgščių ir tulžies poveikį probiotikams plonojoje žarnoje. Nustatyta, kad laboratorinėmis sąlygomis ledai pagerina probiotikų išgyvenamumą geriau nei jogurtas, tikriausiai dėl didelio riebalų kiekio leduose.

KAIP PADIDINTI PROBIOTIKŲ NAUDĄ?

Valgydami šviežią probiotinį maistą (ne vėliau kaip per savaitę ar dvi nuo jo pagaminimo dienos), pavyzdžiui, į jogurtą panašius produktus, užtikrinsite, kad į žarnyną patektų pakankamai gyvų probiotikų.

Šiais laikais probiotikai parduodami kaip maisto papildai miltelių arba kapsulių pavidalu, kurie tampa labai populiarūs.

Geriausias būdas vartoti šiuos papildus – į savo mitybą įtraukti daug vaisių, daržovių ir pilnagrūdžių grūdų. Veiksmingiau juos vartoti valgio metu, nes probiotikai gauna prebiotikų ir yra geriau apsaugoti nuo nepalankių skrandžio sąlygų.

Apsaugodami ir maitindami juos, turime didesnę tikimybę gauti naudos sveikatai, kurios tikimės iš probiotikų.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / Grynais