Prekių krepšelis

The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Jautrumas kofeinui

Jautrumas kofeinui

Kofeinas yra populiarus stimuliatorius, kurio yra kavoje, tam tikrose arbatose, šokolade, energiniuose gėrimuose ir kai kuriuose vaistuose. Tačiau kai kurie žmonės gali būti jautrūs kofeinui.

Skirtingi žmonės patiria ne vienodą kofeino poveikį ir jį toleruoja skirtingai. Pavyzdžiui, vieni gali komfortiškai suvartoti keturis puodelius kavos, kai kiti neigiamus efektus pajus jau po dviejų.

Šiame straipsnyje nagrinėjame jautrumo kofeinui simptomus ir priežastis.

SIMPTOMAI

Jautrumą kofeinui turintiems žmonėms suvartojus net ir nedidelį kofeino kiekį gali pasireikšti tokie šalutiniai poveikiai, kokius dauguma žmonių patiria suvartoję dideles dozes.

Didelės kofeino dozės gali sukelti:

  • Pykinimą
  • Nerimą
  • Drebulį
  • Nervingumą

Daug kavos vartojantys žmonės taip pat gali patirti:

  • Nemigą
  • Greitą širdies plakimą
  • Galvos skausmą
  • Prastą nuotaiką
  • Padidėjusį kraujospūdį

DIAGNOZĖ

Šiuo metu dar nėra specialaus testo, kuris nustatytų jautrumą kofeinui. Žmonės, kurie įtaria, kad turi jautrumą, gali norėti nutraukti arba sumažinti kofeino vartojimą. Kai kuriuose maisto produktuose, gėrimuose ir vaistuose yra kofeino, todėl reikėtų atidžiai skaityti produktų etiketes.

Galima bandyti vartoti mažas, bet vis didėjančias kofeino dozes, kad nustatyti nuo kokio kiekio prasideda simptomai. Jei kofeino sumažinimas ar ribojimas nepašalina šių simptomų, jautrumas kofeinui nėra priežastis, todėl asmuo turėtų kreiptis į gydytoją.

PRIEŽASTYS

Kai kurie žmonės yra jautrūs nerimą skatinančiam kofeino poveikiui, kiti – kofeino sukeltai nemigai ar miego sutrikimams. Žmonės, turintys nerimo ar panikos sutrikimų, po kofeino vartojimo gali jausti simptomų paūmėjimą.

Kai kurie tyrėjai teigia, kad jautrumo kofeinui priežastis gali atsirasti receptorių lygmenyje arba metabolizmo lygmenyje. Pavyzdžiui, kai kurie žmonės kofeiną asimiliuoja lėtai. Tai reiškia, kad jų organizmams reikia daugiau laiko atsikratyti kofeino.

Kiti žmonės yra jautresni ilgalaikiam kofeino poveikiui. Paprastai kofeinas sukelia laikiną kraujospūdžio padidėjimą, kuris išnyksta vartojant pakartotinai. Tačiau turintiems jautrumą kofeinui, kraujospūdis gali padidėti nuolat.

Skirtingi veiksniai gali prisidėti prie jautrumo kofeinui skirtumų. Šie veiksniai gali būti:

  • Genetika
  • Amžius
  • Lytis
  • Kitų vaistų ar stimuliantų vartojimas
  • Cirkadiniai veiksniai
  • Miego higiena

RIZIKOS VEIKSNIAI

Vieni žmonės yra jautresni kofeinui už kitus. Pavyzdžiui, vyresni suaugusieji gali būti jautresni jo poveikiui miegui.

Kai kurios žmonių grupės gali norėti apriboti ar visiškai vengti kofeino vartojimo. Šios grupės apima:

Nėščias moteris. Dauguma ekspertų sutinka, kad suvartoti mažiau nei 200 miligramų kofeino per dieną, kas yra lygu vienam 350 ml puodeliui kavos, paprastai yra saugu daugumai nėščių moterų. Kiti šaltiniai teigia, kad 300 mg per parą greičiausiai nėra susiję su šalutiniais poveikiais nėštumo metu.

Nėštumo metu kofeinas keliauja per placentą, o besivystantis vaisius negali pašalinti šios medžiagos. Todėl vaisius yra priklausomas nuo moters inkstų, kurie iš organizmo išvalo kofeiną. Nėštumas apsunkina kofeino išvalymą. Todėl nėščios moterys turėtų žinoti apie kofeino vartojimą.

Didelis kofeino kiekis gali paveikti besivystantį vaisių. Moterims, kurios vartoja daug kavos nėštumo metu, gali susiaurėti placentą aprūpinančios kraujagyslės ir padidėti vaisiaus širdies plakimas. Tai gali neigiamai paveikti deguonies patekimą į augantį vaisių.

Vaikus ir paauglius. Kofeinas gali paveikti neurologinį vystymąsi ir širdies bei kraujagyslių sistemas. Vaikams ir paaugliams taip pat gali išsivystyti fizinė priklausomybė kofeinui.

Šioms grupėms kyla didesnė rizika suvartoti dideles kofeino dozes, nes jie ne visada žino kuo skiriasi energiniai ir sportiniai gėrimai. Geriant energinį, o ne elektrolitinį sportinį gėrimą, galima suvartoti dideles kofeino dozes.

Vyresnius suaugusiuosius. Vienas veiksnių, galinčių daryti kavos ir kofeino vartojimo įtaką miegui – vyresnis amžius. Tyrimai parodė, kad net kontroliuodami su nemiga susijusius kintamuosius atsirandančius su amžiumi, vyresni suaugusieji yra jautresni kofeino poveikiui nemigai.

Palyginus su jaunesniais suaugusiaisiais, vidutinio ir vyresnio amžiaus suaugusieji yra jautresni 400 mg kofeino, net jei nėra medžiagų apykaitos skirtumų. Mokslininkai teigia, kad su amžiumi atsirandantys pokyčiai adenozino receptoriuose, blogina miego rodiklius.

Pagrindiniai kofeino taikiniai yra žmogaus adenozino receptoriai. Jie susiję su:

  • Miego reguliavimu
  • Kofeino poveikiu miegui
  • Susijaudinimu
  • Miego-pabudimo ciklais

Senėjimas keičia adenozino receptorių pusiausvyrą skirtingose smegenų dalyse, o tai daro įtaką miegui ir kofeino poveikiui.

SAUGIOS KOFEINO DOZĖS

Sveiki suaugusieji gali suvartoti iki 400 mg kofeino per dieną. Daugumai žmonių šis kiekis paprastai nėra susijęs su jokiais pavojingais ar neigiamais padariniais.

Tačiau kai kuriems žmonėms jautrumas kofeino poveikiui gali būti didesnis nei kitiems. Pavyzdžiui, dėl tam tikrų sveikatos sutrikimų ir vaistų žmonės gali tapti jautresni kofeinui. Dar kitų žmonių organizmai kofeiną gali skaidyti lėtai, todėl po vartojimo jie jaus ilgai trunkantį poveikį.

Nėščioms moterims, vaikams ir paaugliams rekomenduojama vengti kofeino ir kitų stimuliatorių.

Mirtinos kofeino dozės paprastai prasideda nuo 200 – 400 mg kilogramui kūno svorio.

GYDYMAS

Norint gydyti jautrumą kofeinui, žmogus turėtų žinoti kaip kofeinas veikia jo sveikatą.

Pavyzdžiui, žmonėms patiriantiems nemigą ar nerimą, gali prireikti priemonių miegui ar antidepresantų. Tačiau užuot vartojus vaistus šalutiniams kofeino poveikiams gydyti, geriau sumažinti kofeino vartojimą.

Kartais nemiga sergantiems žmonėms gali tekti vengti kofeino tam tikrą valandų skaičių prieš miegą. Kofeino poveikis išnyks, kai inkstai pašalins jį iš kraujotakos.

Norint sumažinti suvartojamo kofeino kiekį, vartojimą reikėtų mažinti palaipsniui, nes fizinė priklausomybė nuo kofeino gali sukelti abstinencijos simptomus. Nutraukimo simptomai nėra pavojingi, tačiau jie gali būti nemalonūs.

KOFEINO ALTERNATYVOS

Žmonės, norintys padidinti energijos lygį, gali rinktis angliavandenius ir kitus mitybinius šaltinius. Energiniuose gėrimuose yra angliavandenių, tačiau juose paprastai yra ir kofeino.

Tinkama mityba, kokybiškas miegas bei miego higiena gali saugiai ir efektyviai padidinti žmogaus energijos lygį.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / PayPal / Paysera