The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Protarpinis badavimas širdies sveikatai

Ar gali protarpinis badavimas pagerinti širdies sveikatą?

Nors protarpinis badavimas gali padėti numesti svorio, šią mitybos strategiją sunku išlaikyti, be to, ji turi tam tikrų trūkumų.

Badavimas – arba sąmoningas nevalgymas – siekia senovės laikus, kai žmonės badavo tikėdamiesi išgydyti ligą arba dėl religinių priežasčių. Šiandien įvairios badavimo formos tebėra populiarios dėl jų galimos naudos sveikatai, įskaitant svorio mažinimą ir su širdimi susijusių rizikų mažinimą. Neseniai paskelbtame apžvalginiame straipsnyje pateikiama keletas galimų privalumų. Tačiau laikas dar ne viskas – vis tiek reikia atkreipti dėmesį į bendrą valgomo maisto kokybę ir kiekį.

Protarpinis badavimas apima įvairias strategijas, kuriomis siekiama apriboti valgymo laiką ir dažnumą. Vienas iš variantų – valgymas ribojant laiką – apima valgymą tik tam tikrą laiko tarpą (paprastai aštuonias valandas) per vieną dieną. Pavyzdžiui, valgote tik nuo 9 iki 17 val., o likusias 16 valandų nieko nevalgote.

Kitas būdas – pakaitinis dienos badavimas – apima badavimą arba žymų kalorijų ribojimą visą dieną. Pasirenkate tam tikras savaitės dienas, kai nieko nevalgysite arba apsiribosite tik 400-600 kalorijų per dieną. Kitomis savaitės dienomis maitinatės įprastai. Vienas iš populiariausių dietos variantų – 5:2 – penkias dienas maitinatės įprastai, tačiau dvi dienas iš eilės kalorijas ribojate. Laikantis pakaitinės dienos badavimo dietos, kalorijų kiekį ribojate kas antrą dieną.

PROTARPINIS BADAVIMAS: NAUJAUSI ĮRODYMAI

Vienas iš būdų įvertinti dietos ar kitos terapijos poveikį – sujungti daugelio skirtingų atsitiktinių imčių tyrimų rezultatus ir atlikti vadinamąją metaanalizę. Kita versija – vadinamoji skėtinė apžvalga – žengia dar vieną žingsnį į priekį ir sujungia daugelio skirtingų metaanalizių ir kitų apžvalginių straipsnių rezultatus.

Būtent taip tyrėjų grupė pasielgė su protarpiniu badavimu. Jų parengtoje apžvalgoje, paskelbtoje 2024 m. balandžio mėn. žurnalo „eClinical Medicine“ numeryje, buvo apibendrinti 23 metaanalizių ir apžvalgų apie protarpinio badavimo tyrimus, kuriuose dalyvavo daugiausia antsvorio ar nutukimo turintys žmonės, taip pat kai kurie sergantys cukriniu diabetu ar metaboliniu sindromu (būklių, didinančių širdies ligų, insulto ir diabeto riziką, grupė). Kontrolinės grupės buvo įvairios, tačiau į jas buvo įtraukti žmonės, besilaikantys riboto kaloringumo dietų, tam tikroms kultūroms būdingų dietų ir įprastinių dietų (tai, ką dalyviai valgė įprastai).

Mokslininkai nustatė, kad yra gerų įrodymų, jog protarpinis badavimas gali sumažinti:

  • liemens apimtį
  • riebalų masę
  • trigliceridų kiekį
  • MTL ir bendrąjį cholesterolį
  • insulino (hormono, reguliuojančio cukraus kiekį kraujyje) kiekį nevalgius
  • sistolinį kraujospūdį (pirmasis kraujospūdžio rodmens skaičius)

BADAVIMO PRIVALUMAI IR TRŪKUMAI

„Apskritai kalbant, protarpinis badavimas pasižymi geru saugumo profiliu“, – sako daktaras Armenas Yerevanianas, su Harvardu susijusios Masačusetso bendrosios ligoninės endokrinologas. Tačiau cukriniu diabetu sergantys žmonės, kurie cukraus kiekį kraujyje mažina insulinu ir tam tikrais vaistais, turi būti atsargūs. Jiems badavimas nėra pavojingas, tačiau jį reikia kruopščiai suplanuoti su gydytoju, kad būtų sumažinta mažo cukraus kiekio kraujyje rizika.

Protarpinis badavimas tikriausiai padeda pagerinti cholesterolio kiekį ir kitus širdies rizikos veiksnius, nes skatina svorio mažėjimą. Dėl laiko apribojimų natūraliai linkstama suvalgyti mažiau kalorijų, ypač jei atsisakoma įpročio valgyti vėlai vakare. Be to, kai ilgesnį laiką nevalgote, jūsų organizmas pakeičia kurą, atsisakydamas angliavandenių, ir pradeda deginti sukauptus riebalus.

SUDĖTINGA IŠLAIKYTI

„Didžiausia problema, susijusi su protarpiniu badavimu, yra ta, kad jį gali būti sudėtinga išlaikyti ilgą laiką“, – sako daktaras Yerevanianas. Dauguma šios praktikos tyrimų truko tik 12-16 savaičių, nors kai kurie tyrimai truko iki šešių mėnesių. Jis sako, kad lengviau laikytis dietos, kai esate atidžiai stebimi atliekant tyrimus. Tačiau realiame pasaulyje dažnai sunku laikytis griežto mitybos grafiko, kai tenka derinti įvairius įsipareigojimus darbe, šeimoje ir visuomenėje.

„Laiko apribotas valgymas sėkmingiausiai pasiteisina tada, kai žmonės yra pasiruošę imtis plataus masto gyvenimo būdo pokyčių, kad pagerintų savo sveikatą“, – sako daktaras Yerevanian. Užuot pasikliovę vien tik protarpiniu badavimu, jie naudoja jį kaip priemonę keisti kitus gyvenimo būdo aspektus, turinčius įtakos jų svoriui ir širdies ligų rizikai. Kartu su sveika, augalinės kilmės mityba, reguliariais aerobikos ir jėgos stiprinimo pratimais bei įprasta profilaktine priežiūra, protarpinis badavimas gali būti saugi ir veiksminga priemonė širdies ir kraujagyslių sveikatai gerinti.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / Grynais