Prekių krepšelis

The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Aminorūgštys

Aminorūgštys: ką reikia žinoti?

Kad palaikytų gerą sveikatą ir normalų funkcionavimą organizmui reikia 20 skirtingų aminorūgščių. Su maistu žmonės turi gauti 9 iš jų. Šios devynios aminorūgštys vadinamos nepakeičiamomis arba esminėms.

Aminorūgštys yra junginiai, kurie sudaro baltymus. Kai žmogus valgo maistą, kuriame yra baltymų, virškinimo sistema baltymus suskaido į aminorūgštis. Šios aminorūgštys organizme susijungia įvairiais būdais bei užtikrina skirtingas organizmo funkcijas.

Sveikas organizmas kitas 11 aminorūgščių pasigamina pats, todėl įprastai jų nebūtina gauti su maistu.

Aminorūgštys augina raumenis, sukelia chemines reakcijas organizme, perneša maistines medžiagas, saugo nuo ligų ir atlieka kitas funkcijas. Dėl aminorūgščių trūkumo gali susilpnėti imunitetas, atsirasti virškinimo problemų, depresija, vaisingumo problemų, suprastėti protinė veikla, sumažėti augimas vaikams ir atsirasti daug kitų sveikatos problemų.

Kiekviena iš nepakeičiamų aminorūgščių organizme atlieka skirtingas funkcijas, o jų trūkumo simptomai taip pat skiriasi.

AMINORŪGŠČIŲ TIPAI

Lizinas. Atlieka svarbų vaidmenį stiprinant raumenis, palaikant kaulų stiprumą, atsigaunant po traumų ar operacijų, reguliuojant hormonus, antikūnus ir fermentus. Taip pat gali turėti antivirusinį poveikį.

Su lizino trūkumu susijusių tyrimų nėra daug, tačiau tyrimas su žiurkėmis rodo, kad lizino trūkumas gali sukelti streso inicijuotą nerimą.

Histidinas. Palengvina augimą, kraujo ląstelių susidarymą ir audinių atstatymą. Jis taip pat padeda palaikyti neuronų aksonus dengiantį mielino sluoksnį, vadinamą mielino dangalu.

Organizmas metabolizuoja histidiną į histaminą, kuris yra itin svarbus imunitetui, reprodukcinei sveikatai ir virškinimui.

Trūkumas gali sukelti anemiją. Žemas histidino kiekis kraujyje dažniau nustatomas inkstų ligomis ir artritu sergantiems žmonėms.

Treoninas. Būtinas sveikai odai ir dantims, nes jis yra dantų emalio, kolageno ir elastino komponentas. Palengvina riebalų metabolizmą ir gali būti naudingas žmonėms turintiems nevirškinimo problemų, jaučiantiems nerimą ir lengvą depresiją.

2018 m. atliktas tyrimas nustatė, kad treonino trūkumas žuvims lėmė mažesnį atsparumą ligoms.

Metioninas. Metioninas ir neesminė aminorūgštis cisteinas vaidina svarbų vaidmenį odos ir plaukų sveikatai. Metioninas taip pat padeda stiprinti nagus. Jis padeda tinkamai absorbuoti seleną ir cinką bei pašalinti sunkiuosius metalus, tokius kaip švinas ir gyvsidabris.

Valinas. Būtinas psichiniam susikaupimui, raumenų koordinacijai ir emocinei ramybei. Žmonės vartoja valino papildus raumenų augimui, audinių atstatymui ir energijai. Trūkumas gali sukelti nemigą ir pabloginti psichologinę funkciją.

Izoleucinas. Padeda gyti žaizdoms, stiprinant imunitetą, reguliuojant cukraus kiekį kraujyje ir gaminant hormonus. Daugiausiai aptinkamas raumenų audiniuose.

Vyresnio amžiaus asmenys labiau linkę į izoleucino trūkumą nei jaunesni. Šis trūkumas gali sukelti raumenų išsekimą ir drebulį.

Leucinas. Padeda reguliuoti cukraus kiekį kraujyje ir padeda augti bei atkurti raumenis ir kaulus. Jis taip pat būtinas žaizdų gijimui ir augimo hormonų gamybai. Leucino trūkumas gali sukelti odos bėrimą, plaukų slinkimą ir nuovargį.

Fenilalaninas. Padeda organizmui panaudoti kitas aminorūgštis, baltymus ir fermentus. Organizmas fenilalaniną paverčia tirozinu, kuris būtinas specifinėms smegenų funkcijoms.

Fenilalanino trūkumas, nors ir pasitaiko retai, gali sutrikdyti svorio augimą kūdikiams. Jis taip pat gali sukelti egzemą, nuovargį ir atminties sutrikimus suaugusiems.

Šios aminorūgšties dažnai yra dirbtiniame saldiklyje – aspartame. Šį saldiklį gamintojai dažnai naudoja dietiniuose gėrimuose ir įvairiose pastilėse, kramtomoje gumoje. Didelės aspartamo dozės gali padidinti fenilalanino kiekį smegenyse, sukelti nerimą bei paveikti miego kokybę.

Triptofanas. Būtinas tinkamam kūdikių augimui ir yra serotonino bei melatonino pirmtakas. Triptofanas veikia raminančiai, todėl naudojamas kaip ingredientas miegą gerinančiuose preparatuose.

Triptofano trūkumas gali sukelti būklę, vadinama pelagra, kuri gali sukelti demenciją, odos išbėrimus ir virškinimo problemas.

Herbavel Aminorūgštys

Full Spectrum Amino Acids, 120 kapsulių

  • Produkte yra visos 20 amino rūgščių, kurias naudoja žmogaus organizmas
  • Pakuotėje yra 120 kapsulių (40 dienų)
  • Sportininkams po treniruočių
  • Tinka vegetarams ir veganams

KAIP TEISINGAI MAITINTIS

Gydytojai anksčiau manė, kad vienu valgymu žmogus turi gauti visų devynių nepakeičiamų aminorūgščių. Dėl to vegetarams ir veganams būdavo rekomenduojama iš karto derinti bent du augalinius maisto produktus, kad gautų pakankamą kiekį visų jų, pvz., ryžius ir pupeles.

Tačiau, šiandien rekomendacija jau kitokia. Žmonės, kurie maitinasi vegetariškai ar veganiškai visų devynių esminių aminorūgščių su maistu gali gauti valgydami skirtingą maistą dienos eigoje. Jų nebūtina gauti su vienu patiekalu.

KITOS AMINORŪGŠTYS

Nors 11 iš aminorūgščių nėra esminės, žmonėms jų gali reikėti papildomai kai serga ar patiria stresą. Tada šių aminorūgščių poreikis išauga ir organizmas gali nesugebėti jų pagaminti pakankamai, kad patenkintų išaugusį poreikį.

NEPAKEIČIAMOS AMINORŪGŠTYS MAISTE

Organizmas gali pritrūkti esminių aminorūgščių, tačiau tinkamai maitinantis galima to išvengti. Žemiau pateikiame sąrašą su įprastais mums maisto produktais, kurie yra kokybiški aminorūgščių šaltiniai:

  • Lizino yra mėsoje, kiaušiniuose, sojoje, juodosiose pupelėse, moliūgų sėklose;
  • Histidino yra mėsoje, žuvyje, paukštienoje, riešutuose, sėklose, neskaldytuose grūduose;
  • Treonino yra varškėje ir kviečių gemaluose;
  • Metionino yra kiaušiniuose, grūduose, riešutuose ir sėklose;
  • Valino yra sojoje, sūryje, žemės riešutuose, grybuose, neskaldytuose grūduose ir daržovėse;
  • Izoleucino yra mėsoje, žuvyje, paukštienoje, kiaušiniuose, sūryje, lęšiuose, riešutuose ir sėklose;
  • Leucino yra piene, sojoje, pupelėse ir ankštiniuose augaluose;
  • Fenilalanino yra piene, mėsoje, paukštienoje, sojoje, žuvyje, pupelėse ir riešutuose;
  • Triptofano yra kviečių gemaluose, varškės sūriuose, vištienoje ir kalakutienoje.

Aukščiau pateikti tik keli maisto produktų, kuriuose gausu nepakeičiamų aminorūgščių, pavyzdžiai. Visuose maisto produktuose, kuriuose yra baltymų (tiek augalų, tiek gyvūninės kilmės), didesniais ar mažesniais kiekiais yra visų esminių aminorūgščių.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / PayPal / Paysera