Prekių krepšelis

The Science of Nutrition

Nemokamas pristatymas nuo 35 € krepšelio vertės

labas@healthylife.lt | +370 607 72107

Informacija

Kontaktai

+370 607 72107
labas@healthylife.lt

Socialiniai tinklai

Cukrus kenkia sveikatai

5 priežastys, kodėl cukrus kenkia sveikatai

Cukrus yra paprastųjų angliavandenių rūšis, natūraliai esanti kai kuriuose maisto produktuose ir gėrimuose. Cukrus taip pat yra tam tikrų maisto produktų ir gėrimų priedas. Vartojant per daug cukraus gali kilti sveikatos problemų, pavyzdžiui, padidėti svorio augimo, diabeto, dantų ėduonies rizika ir kt.

Daugybėje sveikatai palankių maisto produktų, pavyzdžiui, daržovėse ir vaisiuose, natūraliai yra cukrų. Šiuose maisto produktuose esantis cukrus suteikia jiems saldesnį skonį.

Svarbu, kad žmonės šiuos maisto produktus įtrauktų į savo racioną, nes juose yra daug kitų maistinių medžiagų, teikiančių vertingos naudos sveikatai.

Tačiau gamintojai į įvairius maisto produktus cukraus deda papildomai. Būtent šie pridėtiniai arba laisvieji cukrūs sukelia sveikatos problemų.

Skirtingai nuo maisto produktų ir gėrimų, kuriuose natūraliai yra cukraus, maisto produktai ir gėrimai su pridėtu cukrumi neturi jokios maistinės vertės. Jie taip pat yra prastas energijos šaltinis, nes organizmas labai greitai suvirškina pridėtinį cukrų. Vartojant per daug, ilgainiui gali kilti sveikatos problemų.

Šiame straipsnyje apžvelgiamos penkios priežastys, kodėl pridėtinis cukrus kenkia sveikatai.

MAISTINĖS VERTĖS NEBUVIMAS

Cukrus yra tuščios kalorijos.

Jį dedant į maisto produktus ir gėrimus gerokai padidėja jų kaloringumas, o maistinė vertė nepadidėja. Paprastai organizmas šiuos maisto produktus ir gėrimus greitai suvirškina. Tai reiškia, kad jie nėra geras energijos šaltinis.

Produktai, kuriuose natūraliai yra cukraus, yra kitokie. Pavyzdžiui, vaisiuose ir pieno produktuose yra natūralaus cukraus. Šiuos maisto produktus organizmas virškina lėčiau, todėl jie yra kokybiškesnis energijos šaltinis.

Tokiuose produktuose taip pat paprastai yra kitų maistinių medžiagų. Pavyzdžiui, juose taip pat yra skaidulų ir įvairių vitaminų bei mineralų.

Tuščios kalorijos mažina kitų maisto produktų ir gėrimų, turinčių maistinę vertę, vartojimo naudą sveikatai. Be to, dėl to gali atsirasti disbalansas ir svarbių maistinių medžiagų trūkumas gali sukelti papildomų sveikatos problemų.

SVORIO AUGIMAS

Didelė rizika, susijusi su cukraus pertekliumi maiste, yra svorio augimas.

Dažniausiai saldūs maisto produktai ir gėrimai turi daug kalorijų. Vartojant per daug šių produktų, net ir reguliariai mankštinantis didėja svoris. Yra tvirtų įrodymų, patvirtinančių, kad perteklinis maistinis cukrus yra svorio didėjimo priežastis.

Kadangi organizmas paprastai greičiau virškina produktus, kuriuose yra pridėtinio cukraus, jie nenuslopina alkio ilgam. Tai gali paskatinti valgyti dažniau ir apskritai suvartoti daugiau kalorijų.

Be to, yra įrodymų, kad cukrus gali paveikti biologines alkio reguliavimo grandis.

Leptinas yra hormonas, kuris reguliuoja alkį nustatydamas, kiek energijos reikia organizmui. Sutrikus leptino veikimui, gali padidėti svoris ir atsirasti nutukimas.

Su žiurkėmis atliktas tyrimas atskleidė, kad daug riebalų ir cukraus turinti mityba gali sukelti atsparumą leptinui. Atsparumas leptinui atsiranda, kai organizmas nebereaguoja į leptiną tinkamai. Tyrimo autoriai nustatė, kad iš mitybos raciono pašalinus cukrų atsparumas leptinui išnyksta.

Kitame tyrime nustatyta, kad saldūs gėrimai gali būti ypatinga leptino atsparumo problema.

Svarbu pažymėti, kad cukrus pats savaime nesukelia svorio augimo ir nutukimo. Cukrus yra viena iš kelių priežasčių. Antsvoris ar nutukimas yra kompleksinės mitybos, fizinio aktyvumo, genetikos ir socialinių bei aplinkos veiksnių sąveikos rezultatas.

Tačiau cukraus kiekio mityboje ribojimas yra vienas paprasčiausių būdų užkirsti kelią svorio didėjimui.

DIABETAS

Yra ryšys tarp saldžiųjų gėrimų vartojimo ir 2 tipo diabeto išsivystymo.

Netiesa, kad cukrus sukelia diabetą. Bet kokia daug kalorijų turinti mityba gali sukelti 2 tipo diabetą.

Tačiau daugeliu atvejų daug cukraus turinčios mitybos yra kaloringos. Tai gali padidinti diabeto riziką.

Ypač daug problemų kelia saldūs gėrimai.

Atlikus 310 819 žmonių duomenų metaanalizę nustatyta, kad daug saldžių gėrimų vartojantiems asmenims rizika susirgti 2 tipo diabetu buvo 26 proc. didesnė nei tiems, kurie jų vartojo mažai. Tyrime „didelis vartojimas“ apibrėžtas kaip vieno-dviejų saldžiųjų gėrimų vartojimas per dieną.

DANTŲ ĖDUONIS

Cukraus vartojimas gali sukelti dantų ėduonį.

Suvalgius cukraus, burnoje esančios bakterijos ant dantų suformuoja ploną apnašų sluoksnį. Šios bakterijos reaguoja su maiste ir gėrimuose esančiais cukrumis. Dėl šios reakcijos išsiskiria rūgštis, kuri pažeidžia dantis.

Dalį šios žalos organizmas gali ištaisyti pats. Tačiau laikui bėgant daug cukraus turinti mityba sukelia ilgalaikę žalą. Dėl to gali atsirasti dantų ėduonis.

Maisto produktų, kuriuose yra daug cukraus, vartojimo ribojimas yra vienas iš veiksmingų būdų užkirsti kelią dantų ėduoniui.

ŠIRDIES LIGOS

Daug cukraus turinti mityba gali padidinti širdies ligų riziką.

15 metų trukusio tyrimo rezultatai rodo, kad žmonės, kurių mityboje yra daug pridėtinio cukraus, daug dažniau miršta nuo širdies ligų nei žmonės, kurių mityboje yra minimalus pridėtinio cukraus kiekis.

Vėlgi tyrimai rodo, kad saldūs gėrimai gali būti ypač problemiški, nes didina širdies ligų riziką. Toks ryšys gali būti dėl to, kad saldūs gėrimai turi daug kalorijų, neveikia alkio ir suteikia nepakankamą energijos kiekį.

Nors ryšys yra akivaizdus, reikės atlikti daugiau tyrimų, kad būtų galima geriau suprasti cukraus ir širdies ligų ryšį.

PRIDĖTINIAI CUKRŪS, Į KURIUOS REIKIA ATKREIPTI DĖMESĮ

Pridėtinio cukraus gali būti daugybėje netikėtų produktų. Vienas iš būdų išvengti pridėtinio cukraus yra tikrinti maisto produktų sudėtį prieš juos perkant.

Tačiau iš kai kurių maisto produktų etikečių sunku nustatyti, ar juose yra pridėtinio cukraus, nes yra daug skirtingų jo pavadinimų.

Keletas kitų pridėtinio cukraus pavadinimų pavyzdžių:

  • dekstrozė
  • sacharozė
  • agavų nektaras
  • maltozė
  • melasa
  • medus
  • daug fruktozės turintis kukurūzų sirupas
  • kukurūzų saldiklis
  • kristalinė fruktozė
  • garintos cukranendrių sultys

Norint užtikrinti sveiką mitybą, vyrams rekomenduojama per dieną suvartoti ne daugiau kaip 36 g pridėtinio cukraus, o moterims – ne daugiau kaip 25 g pridėtinio cukraus.

Nemokamas pristatymas

Nuo 35 € krepšelio vertės

Grąžinimo garantija

Grąžinkite per 14 d.

Kokybės garantija

Sertifikuota, registruota VMVT

100% saugus atsiskaitymas

SEB / Swedbank / PayPal / Paysera